sitater

"Dogs are not our whole life,
but they make our lives whole"
-Roger Caras
"Love everybody, but NEVER sell your sword." Paulo Coelho


mandag 25. august 2014

spor trening

Den siste tiden har fokus vært c arbeid og spor.

Det blir mest spor naturlig nok.

Jeg prøver å variere en god del på ligge tid da jeg syns det er et viktig moment at hun skal uansett liggetid gå dypt og nøye. Joy har en tendens til å gå mye bedre i spor når det er lite fert /lukt i sporet. Det er helt naturlig for da må hun konsentrere seg mere men ønsker ikke at hun skal være avhengi av at sporet må være så gammel for at hun skal lykkes. Da Joy er en hund som trenger å generalisere alt egentlig så da jobber vi veldig med ulik spor liggetid og ulik underlag.

Vi har den siste tiden gått mye ferske spor og det medførte to dårlige spor pga stress i sporet. Så da blir det lengre liggetid fremover, alt fra mange timer til noen få.

I går gikk hun et gammelt spor la sporet kl ca 17 og hun fikk gå det dager etterpå ca kl 14. Det var artig å se hvor lite liggetid betyr for henne da hun gikk det veldig fint (naturlig nok roligere), men med stor intensitet allikevel. Hun gikk ikke perfekt men mye mer behagelig tempo , hun slurver litt for mye syns jeg og veksler for mye på å gå nøye. Blir mer skogsspor enn ipo men vi må finne oss noen åker så vi får gått mer rett frem og gamle spor.

Vi må pirke litt på gjenstandene igjen, de begynte å se bra ut men ser hun trenger påminnelse og purring på at det ikke er nok å snuse dypt og håpe matmor da forstår at gjenstanden er funnet. Hun må fortsette å dekke raskt og presist. Hun hadde en veldig fin periode der hun dekket men dog skjeivt men bare glad hun dekket men begynte å etterhvert prøve å prike den til å bli rettere ser hun ikke da har forstått hva jeg har prøvd å pirke på og da bare igjen kuttet ut dekken. Så da får vi pirke mer utenom sporet. Hun har nå begynt tydelig å forstå at de gjenstanden skal finnes, må bare få henne også til å dekke. Det er jeg ikke bekymret for men glad for at det er lenge til spor start på oss, vi er ikke klare for neste år. Blir å trene på gjenstander resten av året for å få inn dekk markeingen.

Det jeg må få prøvd å øvd mer på er annen spor legger som det blir svært lite av men må prøve å få et fremmed spor snart da Joy kan bli litt for programert til å følge mine spor, slik jeg kjenner henne. Du får det du belønner osv.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok turen innom bloggen vår og skrev en kommentar :-)))