sitater

"Dogs are not our whole life,
but they make our lives whole"
-Roger Caras
"Love everybody, but NEVER sell your sword." Paulo Coelho


mandag 5. mars 2012

Triksing

Rygge: For noen dager siden fikk jeg til noe jeg aldri trodde jeg skulle få til nemlig å få Joy til å rygge på kommando. Jeg hadde egentlig gitt opp men så kjedet jeg meg så alt for mye en formiddag som jeg hadde fri. Jeg hadde prøvd ulike metoder som lokking og skape ryggesituasjoner som ikke fungerte for oss hvertfall. Jeg har alltid hevdet at Joy er elendig på ren shaping, men må faktisk inndrømme at jeg må ha tatt feil. (For det var gjennom shaping jeg fikk det til.)

Fremgangsmåte: Jeg holdt en godbit i hånden og lot henne prøve å ta den (uten at hun fikk den). Når hun tilfeldigvis rygget fikk hun godbiten. Hvis du skal prøve det samme tenk litt på høyden du holder godbiten i for holder du den for høyt setter hunden seg og for lav legger hunden seg. Vi holdt på sånn en god stund. Jeg begynte vedsiden av stuebordet og fikk henne til å rygge langs bordet. For da øke muligheten for at hun rygget rett bakover i starten. Det gikk vell med en hel full forkopp før hun forstod hva hun gjorde for å få godbiten. Da først lyspæra kom på og hun forstod at hun fikk en godbit når hun rygget var mye gjort. Jeg var kjempe stolt og litt pinelig berørt over å ha avskrevet henne sånn på rygging.
Sånn ps: så har hun ikke lært det helt 100% men bare å ha kommet i gang med det er en stor seier og deilig følelse. Jeg tok en video av henne i dag som viser at hun ikke helt har forstått kommandoen men kommer til saken etterhvert.

video rygging her


Se flau ut triks: Så i dag skulle jeg prøve å lære henne et nytt triks jeg har sett en vennine lære border collien sin. Joy skal ta labben sin på nesen sin akkurat som hun er flau. Metoden som jeg har hørt skal være effektiv er å feste en teip bit på nesen til hunden for da vil den automatisk løfte lappen opp mot / på nesen også kan man belønne hunden. Problemet med Joy var at teipen ville ikke sitte og prøvde ulike teip typer jeg fant i huset eneste jeg ikke prøvde var gaffateip for den fant jeg ikke.

Leste i en hundebok at man kunne henge et tau over nesten og da ville hunden løfte på labben. Det fungerte ikke for Joy forstod hun bare trengte å flytte på hode så falt tauet av. Hun er for smart med andre ord til at tauet på nesen skal føre til at hun lærer trikset.

Konklusjon på flau trikset: Jeg tror metoden med å feste teip på nesen til hunden fungerer men da må teipen sitte lenger en 3 sekunder og hunden må ikke ha lyst til å spise teipen. Det å henge et tau over nesen til hunden funger nok ikke for de fleste hunder. De vil nok bare se ned og tauet vil da dette ned/ av. Hvis man stramme tauet mer/ mye får man ikke belønnet hunden (for munnen er stengt igjen) og hunden vil nok syns det er svært ubehagelig. Altså noe jeg ikke vil anbefalle!
 
Videre plan : Når jeg finner gaffateipen skal jeg prøve igjen for så at Joy har blitt litt trikse ivrig og lett lært. Eller så er hun bare sulten på mer ekstra mat. Jeg bruker fortsatt bare tørrforet hennes siden hun legger lett på seg av fet mat og er sulten nok på tørrforet til å gjøre det meste for den.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok turen innom bloggen vår og skrev en kommentar :-)))