sitater

"Dogs are not our whole life,
but they make our lives whole"
-Roger Caras
"Love everybody, but NEVER sell your sword." Paulo Coelho


torsdag 8. mars 2012

Lp trening

På onsdag var jeg på schæferhundklubben og trente. Jeg var fryktelig usikker på jeg skulle trene på den dagen men ente opp med noen gode økter. Startet med å trene apport og at hun skulle løpe raskt tilbake med apporten i galopp. Joy er kjempe søt å trene apport med for hun er tydeligvis glad i apport bukken og veldig opptatt av å ha den i munn. Så vi har nok gjort noe riktig der og veldig fornøyd med det. Skrev i tidligere blogginnlegg at vi måtte jobbe litt med farten inn og gjøre henne trygg på hele øvelsen ikke bare hold fast hos fører. Så satt henne i sitt og la apport bukken foran henne. Så ropte jeg apport og belønnet når hun hadde fin fart inn mot meg. Jeg tok ikke med utgangsstilling for vil få frem farten først og så ta med utgangsstilling.

Joy er ikke helt trygg på kommandoen enda merket jeg for når hun ikke så apporten lå foran seg pga all snøen kom hun løpende uten apportbukken. Det er noe jeg må jobbe med i alle øvelser å trygg henne på kommandoen.

Jeg merket at hvis vi gjør noe utenom det vanlig blir hun usikker på kommandoer jeg tror hun kan godt. Vi testet det litt og hvis jeg plutselig sa en kommando ble Joy frykelig usikker.  Eks. Hadde Joy i fri og løp litt rundt med henne og stoppet rask opp å sa kommandoen dekk. Joy satt seg først og så dumt på meg. Så prøvde vi igjen etterhvert la hun seg men hun la seg sidelengs. Tror det er fordi jeg enten trener i front med henne eller på venstreside. Så hun ble veldig usikker nå hun skulle dekk på høyre side av meg.

Etter et raskt styremøte trente vi videre og fikk flere gode råd fra annen Line som trener Lp med sin malle. Fikk råd ifht til fra stå til dekk for å unngå trippingen/ flytter seg fra stå til dekk litt sideveis.

Rådet jeg fikk var å trene inn øvelsen på nytt på en måte siden ser ut som Joy tror dekke er tripp noen ganger også legg den ned. Så skal prøve å lære henne inn bevegelse mønsteret opp og ned med godbit uten kommando.
Jeg prøvde en økt inne med favoritt pølsen hennes og var skeptisk i begynnelsen men etterhvert gikk det faktisk. Jeg måtte ha godbiten i høyre og ha en hånd /arm på bakbeina hennes (bare lett) for å få henne til å ikke trippe. Det er utrolig hvordan den trippingen har innarbeidet seg så må nok jobbe litt videre med dette, men mye lettere når man har en fremgangsmåte. (Det ser hvertfall ut som vi har det)

Så over til fvf og venstrevendinger så må jeg og Joy leke mer. Jeg demper nok Joy gjennom å være superseriøs og veldig firkantet. Så skal ikke la henne gå dårligere men bare prøve å gå litt utradisjonelt for å henne med og få meg til å bli mer trygg selv. Vi skal gå bakover, fremover svinge og gå bak, sidelengs, osv. Jeg skal prøve å ikke tenke alt for mye på beina mine men (bortsett fra å bruke venstre bein når vi svinger til venstre) gjøre Joy og meg mer til et team. (gjøre oss mer sammensveiset)

Fikk også tilbakemelding på at Joy ser lengre ut og at det ser ut som hun går for langt frem når hun demper seg/mister knisten. For Joy blåser seg liksom litt opp når hun er gira og ser da mindre lang ut. Så må også øve på å belønne henne når hun blåser seg opp og går litt mer samlet med kroppen hvis jeg kan si det. Når Joy blåser seg opp og sammen klarer vi også venste svingen bedre. Joy har blitt bedre på venstresvingen og nå er det meg igjen. Derfor skal vi "leke" sammen slik at jeg også får med meg alle mine to bein og blir mer trygg sammen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok turen innom bloggen vår og skrev en kommentar :-)))