sitater

"Dogs are not our whole life,
but they make our lives whole"
-Roger Caras
"Love everybody, but NEVER sell your sword." Paulo Coelho


søndag 13. juli 2014

Brukstrening med HOH

Brukstrening med HOH
Brukstrening med Hønefoss og Omeng Hundeklubb.

I dag runderte vi flere og "ordentlig" rundering, selv om vi bare fokuserte på fastbitt. Det gikk flott. Vi var i Elverum i går og trente og kosa oss i lag med en god venninne og trenings venninne. Trente da også på fastbitt men da mer som moment enklere å få mer typisk rundering når man har mange figuranter og flere erfarne runderingsinstruktører.

Jeg pirker ikke på lydighet på midtlinjen for å holde motivasjonen til Joy og samarbeidsevnen da det ikke går utover søksarbeidet. Hvis jeg legger på mye lydighet demper Joy seg og vil ikke jobbe. Hun liker å jobbe mer fritt (hun løper dit jeg sier og sånn, men vi kan ikke ha prik lydighet) Bare inn og melde og vis liksom. Derfor the challange kan passe oss siden runderingen er ikke bedømt. Allikevel må jeg si at det er ryddig rundering vi driver med sånn at dere som ikke ser oss misforstår.

Det jeg også må begynne med å lære Joy å drikke under runderingen fordi i dag måtte vi stoppe før planlagt siden hun var så varmt og tørst, men da vi kom til bilen ville ikke Joy drikke før det gikk en stund. Fordi hun selv om er så gira og har så dårlig tid, så det må jeg øve på fremover. Så må koke opp kylling vann (eller noe lignende) og ta med slik at hun blir motivert til å drikke også mens hun er på jobb.
På feltet i dag så fikk hun påvirkning ved å se at en person gikk ut og la ut gjenstander (ba også personen gjøre litt ut av det ved å vifte med gjenstandene) Jeg var spent på henne og kjente nå bare prøver jeg å sende henne. Jeg vet hun kan så bare sa søk apport! Hun søkte bra og jobbet som hun hadde gjort dette mye mer enn hun faktisk har, jeg også fornøyd at hun jobbe så jevnt. Da hun stoppet så jeg bare utover terrenget og da tok hun den påvirkningen og jobbet seg utover. Veldig fornøyd med søks lysten var varmt på Hallingby i dag. 28 grader i skyggen og varm sol. Joy har fortsatt mye pels. Hun fant alle gjenstander og ikke noe tull. Hun tok alle gjenstandene også med seg og kom fint med de selv om hun "la de ved føttene" mine men jeg vill ikke pirke for så lenge hun jobber å levere vil jeg heller ha noen minus enn helt null. Jeg må bare godta det for vil ikke dempe vekk søks lysten. Så lenge frøkna jobber så godtar jeg noen minus poeng på avleveringen.


Jeg hadde på nbf dekkenet til Joy, tenker det kan bli felt dekkenet hennes. Hvis jeg skal starte i RRP /RSP så kan jeg bare snu dekkenet da er det bare orange. Så bruker jeg det andre dekkenet til rundering sammen med bringkobbelet. (Bare noen tanker) 

I spor i Rik sporhund bruker vi jo kjetting halsbånd og bare ipo spor fremover og ikke sånn bruksskogsspor men har bestilt men ny spor sele til Joy (sånn for fremtiden håper jeg jo å få på plass lydigheten nok til å kunne starte med verdighet igjen i RSP.)

Til helgen skal vi til Evje blir fokus på fastbitt og meldinger der også. Så hvis vi rekker blir det også noen tom-slag. Melding på gjenstand må jeg også tenke men vil først ha melding på folk på plass da jeg ser hun bør være ganske trygg på det før jeg begynner å sette ut gjenstander, men kan legge ut løsbitt på kort avstand men vil helt nå bare bruke fastbitt, sånn nå i startfasen. 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok turen innom bloggen vår og skrev en kommentar :-)))