sitater

"Dogs are not our whole life,
but they make our lives whole"
-Roger Caras
"Love everybody, but NEVER sell your sword." Paulo Coelho


fredag 2. januar 2015

Innlæring av rygging uten lyd

I dag oppdaget jeg at Sif burde lære seg å rygge bevist, slik at hun lettere kan korrigere seg selv. I tillegg er der greit å ha en kommando om hun kommer for langt frem under fvf. Det må jo da lærers inn uten et hyle kor. Gikk det rask opp for meg. Jeg la et håndkle på gulvet siden håndklede er relativt rette.  Da er det lettere å se om hun rygger rett er tanken. Pluss da ser hun godbitene jeg bevisst prøver å la lande litt bak mellom fram beina. Det nye momentet jeg må venne meg til er innlæring uten å få lyd på en hyggelig måte.

Startet med å belønne stå og bli stående.  Belønnet at hun stod og var ivrig uten lyd. Gjennom glad logring.  Det viser bare hun vil gjerne tenker jeg og det er jo bra samtidig belønner jeg da og være ivrig uten lyd positiv (er min tanke).  Etterhvert måtte vi jo videre. Det blir lite rygging av bare en hund som står der og logrer.  Så prøvde antyde at jeg kaster godbiter mellom fram beina og under magen hennes slik at hun må rygge for å få tak i de. Måtte faktisk kaste noen slik at hun ikke bare så dumt på meg. (siden hun forstod at jeg faktisk prøvde å lure for så å belønne.  Hun oppfattet bare del 1 forsøk på å lure henne)  da vi kom over dette begynte det faktisk å bli noen skritt bakover altså rygging. Utrolig gøy :-D og ja hunde nerder er ikke som andre hundefolk.  Hehe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok turen innom bloggen vår og skrev en kommentar :-)))