sitater

"Dogs are not our whole life,
but they make our lives whole"
-Roger Caras
"Love everybody, but NEVER sell your sword." Paulo Coelho


onsdag 19. mars 2014

Buddy min lille prins



Min lille glade prins desverre med problemer i beina. Jeg har ikke skrevet så mye om det før men det ser vell de fleste at det ikke er en helt "normal" front på god gutten.

Han er uheldig rett å slett, årsaken kan man spekulere i men det er hvertfall ikke noe jeg kan noe for selvom jeg har blitt beskyldt for det. Det er faktisk fysisk umulig, og det veldig sårt tema, men jeg føler jeg vil nevne det med noen ord. Da jeg stadig får spørsmål om disse beina hans (fram beina).

Han har short ulna syndrom med uttalte carpus vagus frandringer. Desverre. Han skal få lov å være hund og kose seg så lenge han kan, før han får smerter, da skal han få smertestillende og når han ikke vil leve med smerter lenger så skal han få slippe. Trist men et faktum jeg må forholde meg til hver dag. Håper aldri noen får oppleve å få en hund som viser seg å være syk i så ung alder, det er svært tungt og vondt.

Jeg har også fått høre at det er normalt for rasen å være fransk og at han bare er fransk men han er desverre ikke fransk fordi problemet sitter i leddene.Radius/fibia  og tibia (de to skinn beina inni foten i leggen) skjærer seg ned i håndleddet hans og vrir foten utover pga plass problemer i foten "dvergvekst syndrom" problemer. Han er nå ca 15 månder gammel og ferdig utvokst.

En normal hund sitt bein, slik ser ikke Buddy ut


Beskrivelse av short ulna syndom:

Short Ulna-syndrom

Short ulna" innebærer at den ene av hundens underarmsben ikke vokser som normalt. Dette skyldes en forstyrrelse i rørknoklenes lengdevekst. Rørknoklene vokser i lengden (forlenges) gjennom cellevekst i særskilte vekstplater plassert i hver ende av knokkelen. I underarmen har alle hunder to lange ben (som oss mennesker). Hos friske hunder vokser disse synkront, og underarmen forlenges gradvis i samme takt. Dersom det ene av disse beina ikke vokser i lengden som det skal, kan dette innebære følgende:
ett av underarmsbena blir kortere enn det andre, det benet som ikke vokser "bremser" det andre, slik at man får en buet lengdevekst. Dette fører til at underarmen blir skjev, og at leddene i tilknytning til underarmsbenet ikke får utviklet seg slik de skal. Litt avhengig av hunden og når lidelsen oppdages, kan feilen korrigeres operativt. I noen tilfeller er defekten så liten, at betydningen tilsier at operasjon ikke er nødvendig. En veterinær vil kunne vurdere dette utfra røntgenbilder. 

Kilde til beskrivelsen over.



Fine gutten min så synd med disse frambeina..



Bilde er fra i sommer, her står han vanlig.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok turen innom bloggen vår og skrev en kommentar :-)))