sitater

"Dogs are not our whole life,
but they make our lives whole"
-Roger Caras
"Love everybody, but NEVER sell your sword." Paulo Coelho


mandag 30. juni 2014

Schæferhund uka og litt til :-)












Vi har kost oss masse på Sølen på schæferhund uken og fått godt innblikk i hva RIK sporhund eller SPH 1 og SPH2 er for noe.
Joy har klart overgangen fra skogsspor til RIK spor veldig bra og imponert over henne. Jeg har jo vært veldig spent, da jeg har hørt så mye ulik ting og tenkt hvor dypt og hvor nøye på de gå egentlig.

Masse jeg kan skrive egentlig og mange inntrykk fra kurset.

Vi var syv stykker på kurset og alle hadde erfaring fra spor noen veldig mye og andre mer sånn litt erfaring. Jeg ble veldig lettet da det ble klart at jeg kan gå uten mat i sporet siden Joy går bra uten men må jobbe med line arbeidet og selvstendighet. Jeg må jobbe veldig mye med gjenstand interessen da Joy vil apportere og jeg vil ha dekkmarkering.
Joy gikk jordespord på kurset og var superflink. Så gøy å se at det nesten ble nesespor etter henne. Endelig kanskje vi kan finne en sport for oss. En sport uten eget lydighetsprogram men som krever mye av hunden i sporet. 

Vi prøvde oss på en spor konkurranse etter kurset men det gikk ikke og har mange teorier om hvorfor men ikke gitt opp håpet bare fått sånn ny energi og ny motivasjon.
Grunn 1
Mangler rutine
Grunn 2
Mangler erfaring
Grunn 3
Mangler spor mengde trening over tid
Grunn 4
Manger totalt gjenstandsmarkering
Grunn 5
Mangler erfaring fra fremmed sporlegger
Grunn 6
Mangler nok erfaring på ulik liggetid
Grunn 7
Trenger mer erfaring på ulik underlag og terrengskifte (men har heldigvis tidligere trent variert)

Konklusjon:
Mange mangler som gir litt ustabil konkurranse form: -p akkurat nå

Så da har jeg bestemt meg for å gå mange rette spor og prøve å få gått et par spor i uka som ikke nødvendigvis er lange, men alle skal gå rett frem slik at hun blir trygg. 

Fordi hun er nemlig dårlig i sporstart (noe som er veldig viktig i rik spor siden det er veldig sånn strengt der og lite tid til somling/ nøling. )
I dag la jeg et spor som ble liggende syv timer (litt mer enn planlagt) som jeg skulle filmet da hun gikk nydelig. Hun hadde nesten skrubbsår på nesen etter sporet som ikke var langt ca. 70 til 100meter. Hun var litt uryddig i starten men gikk nydelig når hun først bestemte seg for at sporet gikk rett frem langs etter og ikke inn i skogen.

Så la jeg et fersk spor med flere gjenstander for å passe på at hun kan gå alle liggetider på spor "like bra". Da spor i SPH 1 er 3 timer men ikke alltid man kan gå det og har en drøm en gang om å få rsp og d spor i nbf med henne om vi får opp lydigheten vår i konkurranse sammenheng.

Det ferske sporet gikk også bra men da øker farten veldig så da må jeg tenkte veldig på å gå jevnt tempo som er viktig i rik sporhund. Vi skal nemlig ha stor nøyaktighet, samme tempo i sporet og effektivt spor uten stress.

Jeg er veldig glad det er 3 timer gammelt spor på prøve siden Joy er veldig rask i ferske spor men ser at jeg må øve veldig variert på liggetid slik at hun klarer å gå alt med like stor selvtillit.


Etter en uke med forsøk på å få dekkmarkering i spor så gikk det lit i surr da vi skulle ta en runderingstrening på melding med fastbitt på gjenstand. Det ble et kaos av halsmelding og dekkmarkering. Måtte bare le og tenkte ja vi må nok øve mer på dette ja. Ikke lett å være hund alltid men veldig hyggelig å se at hun husker dekkmarkering dessverre bare på feil område. Her skulle hun ha tatt fastbittet og kommet til meg






Så var det rundering da og The Challenge som gir meg litt hodebry i form av mangel på trening. Så vi skal prøve å få oss en vestlandstur for å se om vi kan starte eller må bli deltakere. Håper å få nok trening slik at vi kan starte og få en fin sisteplass. Uansett blir det veldig lærerikt enten om vi er på startstreken eller ikke men vi vil gjerne delta så vi har ikke gitt oss enda men den tanken bare kjenner litt på det når jeg ser på kalenderboka. Joy rundere som en drøm men øvelse som gjør mester ikke bare å ha en talentfull hund. Så vi må ut på treningstur og skaffe oss litt trening så vi blir startklare :-)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok turen innom bloggen vår og skrev en kommentar :-)))