sitater

"Dogs are not our whole life,
but they make our lives whole"
-Roger Caras
"Love everybody, but NEVER sell your sword." Paulo Coelho


søndag 21. februar 2016

Liker fremgangen i konkurranselydigheten vår

Etter ganske mislykket skitur (mindre stolt av den) da Sif har fått det for seg at andre skiløpere skal innhentes og stoppes. Selvfølgelig er det ikke greit, men jeg har en plan for å få oss litt mer vennligsinnet mot alle vi møter på ski. Sif er ikke sint men hun går inn i jakt modus og blokker låser seg på en skiløper som det skal være et bytte. Joy hadde noe lignende, og trodde jeg skulle bli gal av henne. Sif er 10 ganger verre men jeg klarte å lære opp Joy så da skal jeg få til Sif også. Blir nok ikke siste ski turen der jeg trenger time-out etter vi har kommet hjem, men ser det stadig blir små forbedringer. Det ideelle hadde vært om Joy hadde vært her og kjørt med de sammen. Dessverre har jeg ikke henne lenger (så hun kan ikke vise hvordan det skal gjøres. Joy ble knall fin å ha med seg på ski) Så må lære opp Sif selv. Steg for steg.

Etter en lang time-out der Sif fikk sove litt ekstra i bilen. PGA urettferdig å kjefte på hunden lenge etterpå og kjente jeg var sinna. Hunder husker kun der og da ikke etterpå. Så fikk Sif sove litt i bilen og jeg tok meg en dusj og landet litt. Jeg har litt mye temperament som jeg heldigvis er klar over, så da er det greit å lande litt før en tar hunden ut av bilen. Sif sover fint i bilen og hun ser ikke på det som straff:-)

SMILER FANTASTISK DEILIG FREMGANG PÅ LYDIGHETSBANEN :-D

I dag på hundetreningen (lydighetstreningen) kjentes det ut som vi kunne gå 1 mil fvf/lineføring. Ordentlig deilig å kjenne at vi faktisk kommer fremover og kjenne på god følelsen. I tillegg fikk jeg tilbakemelding fra andre jeg trener med at de ser fremgangen vår og syns det er gøy å se hvor langt vi har kommet. Jeg glemte nesten å takke så koselig syns jeg det var å høre. For det har vært mye "kritikk" ikke fra denne gjengen men fra alle kanter en periode så var deilig "uvant" om jeg kan si det å å høre at det begynner å se bra ut.
Sif har fått mye bedre bakpartskontroll og begynner å finne ut hvor hun er under i fvf.
Jeg ser hun også begynner å finne riktig modus på sitt under marsj, der hun skal gå først fvf og deretter sitt på kommando og BLI. Deilig å se at hun klarer veksle mellom aktiv og passiv lydighet nå på en annen måte. Mulig det har litt med meg også at jeg er blitt tydeligere, tror nok det.
Så må jeg bare klare å stokke armer og bein riktig.
Langtidsdekken er fortsatt litt svart og ullen, svart som i et stykke frem. Vi skal på lydighetskurs neste helg så håper å få noen tips og litt inspirasjon der for kjenner meg litt sånn "planløs". Jeg liker å ha plan, men vet ikke helt hvordan jeg skal angripe å legge opp treningen. Da Sif er annen type hund enn hva jeg har trent tidligere. Så da må jeg få litt inspirasjon på hvordan løse slike krokodiller som Sif på best mulig måte ifht passiv lydighet. Det er akkurat nå vår svake side. Det blir lett stress frustrasjon og sur eier :-p. Jeg vet vi finner en løsning bare kanskje ikke akkurat i kveld. :-)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok turen innom bloggen vår og skrev en kommentar :-)))